"پند و اندرز بزرگان چقدر برای شما اهمیت دارد؟"


پندهایی از بزرگمهر حکیم

هر که خرد پیشه کند روز به روز بی بلا بگذارند.
هر که صحبت با نیکان کند، از بلاها رسته است.
هر که اندر دل حسد دارد، تن خویشتن اندر بلا اندازد.
هر که مردمان را چاه کند، خود در آن افتد.
هرکه آزادگان را گرامی دارد، نیکنام زندگی کند و سرانجام رستگار شود.
هر که از مردم پست حاجت خواهد‏،‏‏‏‏‏‏ چنان بود که از خشک رود ماهی جوید.
هر که عذرخواهی نپذیرد، اگرش دشنام دهی روا باشد.
هر که جنگ کسان به خود کشد، خویشتن را بدنام و فضول داشته است.
هر که دین را خوار کند، دین وی را خوار گرداند.
هر که از جواب نترسد، هر چه خواهد بگوید.
هر که مردمان از او ایمن نباشند، مرگش صلاح دو جهانی باشد.
هر که به آن چه دارد بسنده کند، همیشه بی نیاز است.
هر که بر ضعیفان، مهربانی کند، قویان را از جمله خویش کرده باشد.
هر که از این جهان آن جوید که موجب سرزنش و ملامت نباشد، زندگانیش به راحت و لذت گذرد.
هر که افزونی جوید، همیشه در آرزو بود.
هر که را خرد بود، دو جهانش بود.
هر که اندوه نیامده، آمده بیند و آن را بپذیرد، بی اندوه بود.
هر که تنهایی گزیند، همیشه به سلامت بود.
هر که آزاده بود، به حقیقت آرزوها بنده او بود.
هر که دوست از دشمن نشناسد و راز خود پیش هر کس آشکار کند ابله بود.
هر که به مال و نعمت این جهانی حریص بود، اگر چه پادشاه باشد، درویش بود.
هر که را توکل به رحمت ایزد باشد، به آرزوی خود برسد.
هر که ازآن جهان بترسد، از بد کردن بپرهیزد.
هر که گناه کسی عفو کند ولی به روی او بیاورد، هنوز گناه عفو نکرده‌باشد.
هر که به شادی‌ها و غم‌های این جهانی دل نهد، از شمار دانایان و خردمندان نبود.
هر که نا حق کند، افتاده شود و آسیب بسیار خورد.
هر که را سرمایه او زندگانی بود، سودش دانش و هنر بود.
هر که از خانه تهمت دور بود، از سرزنش رسته باشد.
هر که از خویشتن انصاف دهد، کس با وی دشمنی نکند.
هر که از خدای عزوجل شرم ندارد، هر چه خواهد کند و از سرزنش باک ندارد.
هر که از بهر فردا امروز ننگی بر خویشتن نهد، به حقیقت پست بود.
هر که به فرهنگ و دانش مشغول شود، به بد کردن نپردازد و روا ندارد.
          بدان که گوهر هر کس به اندازه خردش بود.
                                                                منبع: کتاب همشهری – پندنامه   

 

شما برای شاد زیستن چه کار می کنید؟

  علم پزشکی ثابت کرده است که «شاد بودن» ضمن کمک به

حفظ سلامتی، باعث افزایش عمر نیز خواهد شد.

شاد زیستن نشانه ی سپاس گزاری از نعمت زندگی است.

  تا وقتی که زنده ایم، می بایست سالم باشیم و

یکی از ساده ترین کارها برای سالم ماندن،

 شاد بودن و داشتن نشاط است.

 

اگر همهُ عالم و آدم دست بدست هم دهند تا نگذارند که شاد باشی،

        ... ... ... تو برای شاد زیستن چه کار می کنی!؟

اگر امروز آخرین روز زندگی شما باشد، چه می کنید؟

 

حضرت علی (ع) فرموده است:                                                         «آنچنان زندگی کن که گویی تا ابد زنده ای؛و  آنچنان رفتـــار کن که گویی همین فردا خواهی مرد!»

براستی اگر خبردار شویم که همین فردا خواهیم مرد...؟!

اگر خداوند تصمیم بگیرد که ما را از این کره ی خاکی به سرای باقی ببرد...؟!

* * *

چندی پیش یک موَُِسسه پژوهشی در انگلستان سووُِالی مشابه همین از مردم پرسید و نتیجه اش این بود:                                     

حدوداً 5% گفتند تا آن لحظه نیایش خواهند کرد!     

حدوداً 25% گفتند وقت باقیمانده را باخانواده خواهند گذرانید!          

 و حدوداً 70% گفتند به خوشگذرانی خواهند پرداخت!   

* * *

اگرکسی به عقوبت رفتارهایش اعتقاد داشته باشد؛ فکر می کنید آیا فرصتی برای جبران:

دلجویی از دلشکستگان خواهد داشت؟

احقاق حق های پایمال کرده را  چطور؟                                    فرصت تبدیل تیره گی ها به روشنایی  و  سیاهی ها  به سپیدی؛

دروغ گویی ها به راست گویی و کج رفتاری ها به درست کرداری؛

کینه ها به محبت و نفرت ها به مهر ورزی؛

کارشکنی ها به کمک  و حسادت ها به حمایت؛

دشمنی ها به دوستی و خیانت ها به رفاقت؛

و... را خواهد داشت؟

راستی چرا ...؟؟؟؟؟؟!

چرا بعضی ها از همان ابتدا سعی نمی کنند که آدمیان خوبی باشند؟

دوست داشتنی بودن را همه دوست دارند، پس چرا با رفتارهایشان  خود را منفور می کنند و لعنت ابدی را به جان می خرند؟؟؟!

 چرا فراموش کرده ایم که ممکن است همین فردا آخرین روز

 زندگیمان باشد؟!

...به راستی:                                                                               اگر امروز آخرین روز زندگی شما باشد، چه می کنید؟ 

                                                                                                                              نویسنده: آرمیتیس